Fenkolikeitto

Soulfood Nutrition ravintoneuvonta - Fenkolikeitto

Fenkolia löytyy nyt kaupasta runsaasti ja upean isoina kappaleina! Oletko koskaan kokeillut sitä ruuanlaitossa? Itse kokeilin kyseistä vihannesta vasta tämän vuoden puolella mehustamisessa, johon se sopii älyttömän hyvin makeahkon makunsa (ja ravinteikkuutensa) ansiosta, mutta se sopii tosi hyvin myös sosekeittoihin ja salaatteihin! Fenkolin maku voi tottumattomalle olla aluksi erikoinen – sen anismaisen tai lakritsimaisen vivahteen (joka tulee anetoli-nimisestä yhdisteestä, jota on myös esim. tähtianiksessa) ansiosta se saattaa jakaa mielipiteitä. Kannattaa kuitenkin testailla ja tutustua – saatat nimittäin saada siitä uuden lempparivihanneksen! Tai hetkinen, korjataanpas: itseasiassa fenkoli on yrttikasvi, mutta sen sipulimaista mukulaa kutsutaan vihannekseksi.

Soulfood Nutrition ravintoneuvonta - Fenkolikeitto
Kuva: Pixabay

Fenkolissa on paljon antioksidanttisia eli soluja suojaavia fytokemikaaleja, kuten flavonoidit rutiini, kversetiini ja kämferoli. Myös aikaisemmin mainittu anetolin on todettu vähentävän sydäntauteihin liittyvää tulehdusta ja sillä on myös syövänvastainen vaikutus. Fenkolissa on myös paljon kuitua, kalsiumia, rautaa ja mangaania. Parasta fenkolissa on, että sen ravinteet ja vitamiinit eivät merkittävästi vähene kypsennettäessä, joten se sopii tämänkin vuoksi erinomaisesti myös keittoihin ja pataruokiin.

 

 

Tänään tein fenkolista kaksi erilaista sosekeittoa: fenkoli-porkkanakeiton sekä fenkoli-hernesosekeiton. Porkkanaversion tein pojalleni, joka on tottunut enemmän porkkanamaisiin sosekeittoihin. Sain inspiraation Kasvisruokaa koko perheelle -keittokirjasta ja muokkasin sitä hieman omanlaisekseni (tähdellä merkityt ainekset lisäsin itse tai korvasin reseptiin)

Soulfood Nutrition ravintoneuvonta - FenkolikeittoFenkoli-hernekeitto (4 annosta)
1 pieni sipuli tai varrellinen kesäsipuli
1 valkosipulinkynsi*
2 fenkolia
noin puolikas pieni kukkakaali*
9-10 dl vettä
kasvisliemikuutio (mieluiten luomu) – tai mausta yrteillä itse
6 dl pakasteherneitä
valkopippuria
(suolaa)
loraus kermaa*

Hienonna sipuli ja valkosipu ja paloittele fenkoli ja kukkakaali.

Kuullota sipuli kevyesti kattilassa ja lisää fenkoli ja kukkakaali. Lisää vesi, kasvisliemikuutio /yrtit ja anna kiehua 5-10 minuuttia, kunnes kasvikset ovat pehmeitä.

Lisää herneet loraus kermaa ja kiehauta muutama minuutti. Soseuta sileäksi tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella. Mausta valkopippurilla ja halutessasi suolalla.

Soulfood Nutrition ravintoneuvonta - Fenkolikeitto

Fenkoli-porkkanasosekeitto
Tee kuten yllä, mutta jätä kukkakaali ja herneet pois ja korvaa porkkanoilla (noi 3-4 porkkanaa 4 hlön annokseen). Lisäsin omaan annokseeni vähän sulatejuustoa, mutta sen voi jättää pois ja halutessaan korvata kermalla tai sen vaihtoehdolla, tai ruokajugurtilla.

Keiton päälle sekoitin kreikkalaisesta jugurtista ja sinapista pienen “silmän” mausteeksi.

Soulfood Nutrition ravintoneuvonta - Fenkolikeitto

Leave a Reply