5 tapaa vähentää tulehdusta ja edistää puhdistumista

Ravintoneuvonta Soulfood Nutrition - Photo by Wellness Stock Shop

Joskus on hyvä viettää vaikka edes yksi päivä, jolloin antaa omalle kropalleen parhaita mahdollisia eväitä pysyä tasapainossa, korjata itseään ja palvella hyvää oloasi jatkossakin. Keinoja tähän on monia, mutta annan tässä eväät sinulle pähkinänkuoressa askeleisiin, jotka puhdistavat ja hillitsevät kehon piilevää tulehdusta. Toteuta tätä mieluiten joka päivä, tai niin usein kun pystyt!

Huomioithan, että ruokamaininnat ovat ehdotuksia, eivätkä välttämättä kaikissa tilanteissa sovellu juuri omaan erikoisruokavalioosi. 

Miksi puhdistuminen ja tulehduksen hillitseminen on tärkeää?
Kehoomme kertyy huomaamattamme tahallisesti sekä tahtomattamme paljon vierasaineita ja myrkkyjä hengitysilmasta, kosmetiikasta, alkoholista, ruuan lisäaineista, tupakoinnista sekä mm. kodin puhdistus- ja pesuaineista. Kehomme pyrkii jatkuvasti suodattamaan ja poistamaan näitä ylimääräisiä ja tarpeettomia, jopa myrkyllisiä aineita muun muassa maksan suodatusjärjestelmän avulla, keuhkojen kautta sekä lymfaattisen kierron (imuneste ja -suonisto) kautta.

Kehon piilevä tulehdustila taas syntyy helposti huonosta ruokavaliosta, joka koostuu sokerista, nautintoaineista, ravintoköyhästä ruuasta, pikaruuista ja huonoista rasvoista. Tärkeinä tekijöinä myös huono unenlaatu tai unettomuus ja stressi. Piilevä tulehdus voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä monia kroonisia sairauksia, kuten sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta tai jopa syöpiä. Lyhyemmällä aikavälillä se voi altistaa jatkuvaan sairasteluun ja flunssakierteeseen sekä epämääräiseen kehon oireiluun kuten lihas- tai nivelkipuihin tai mielialan heilahteluun.

[/vc_column_text]

Soulfood Nutrition Ravintoneuvonta - 5 tapaa vähentää tulehdusta
Omena-inkivääri-porkkanamehu on erittäin terapeuttinen, energisoiva ja tulehdusta lievittävä juoma vaikkapa välipalaksi. Kuva: Annika Aro
[/vc_column][/vc_row]

5 tapaa vähentää tulehdusta kehossa ja edistää puhdistumista

Aloita aamu lempeästi ja syö ravitseva ja vähän kehoa kuormittava aamiainen
Herää kiireettömästi. Jos mahdollista, venyttele vähintään muutama minuutti tai kävele ulkona raittiissa ilmassa. Ennen suihkua kuivaharjaa ihoasi. Ajattele asioita, joista olet kiitollinen. Henkinen tasapaino ja ilo vähentävät kehon tulehdusta.

Juo heti herättyäsi lasillinen huoneenlämpöistä vettä, johon puristat mukaan tuoretta sitruunaa tai limeä sekä lisäät pienen ripauksen merisuolaa. Tämä vähentää yön aikana kehoon kertynyttä happamuutta ja virkistää. Voit juoda myös lasillisen vihannesmehua tai viherjuomaa.

Syö aamiaiseksi esimerkiksi

  • marjoja, (gluteenitonta) veteen tai mantelimaitoon keitettyä kaurapuuroa tai luonnonjugurttia.
  • smoothie, johon lisäät paljon esim. pinaattia, lehtikaalta, marjoja sekä proteiinijauhetta.
  • Vältä raskaita kinkku-juusto-voileipä -tyyppisiä aamupaloja sekä pannulla käristettyjä aamiaisia.
  • Jos haluat leivän, syö mahdollisimman yksinkertaisista raaka-aineista valmistettu leipä (esim. hapatettu ruisleipä, kauraleipä tai siemennäkkäri) ja muussaa päälle vaikkapa puolikas avokado, hieman suolaa ja pieni loraus oliiviöljyä. Vältä margariinin käyttöä.
  • Aamukahvi kannattaa olla luomua, nauti kuitenkin kohtuudella (jos juot kahvia). Itse höystän kahvin kookosöljyllä, jolla on paljon tulehdusta ehkäiseviä ominaisuuksia ja siitä saa kätevästi kestävää lisäenergiaa. Jos mahdollista, korvaa kahvi puhdistautumispäivänä yrtti- tai vihreällä teellä (tänään keitin itse kahvit koska heräsin jo klo 03 :D)

Huom! Aamiaisen jättäminen väliin ja siitä suoraan töihin kiireessä juokseminen pelkällä kahvikupillisella on varma takuu siitä, että armas kehosi menee samantien säästöliekille sekä lisää piilevän tulehduksen riskiä. Syö siis aamupalasi 🙂

Ravintoneuvonta Soulfood Nutrition - 5 tapaa hillitä tulehdusta kehossa
Itse söin tänä aamuna gluteenittoman kaurapuuron parilla lusikallisella kreikkalaista jugurttia sekä runsailla marjoilla, avokadoleivän, kahvin kookosöljyllä sekä vihrejuoman. Kuva: Annika Aro

Vietä aamupäivä sekä iltapäivä rennosti ja syö puhdas ja selkeä lounas ja päivällinen

Ota aamupäiväsi sekä iltapäiväsi mahdollisimman vähällä stressillä höystettynä. Pyri välttämään liiallista kahvin juontia, juo sen sijaan mielummin vihreää teetä, yrttiteetä ja runsaasti vettä. Voit ottaa myös lasillisen viherjuomaa* tai vaikkapa emäsjauhetta **.

Rakenna lounas ja päivällinen niin, että se koostuu runsaista kasviksista (80% lautasesta) sekä proteiininlähteestä, kuten marinoimaton kana, kala tai kananmuna – kasvisproteiinilähteistä hyviä ovat kikherneet, pavut ja linssit sekä tofu. Syö ateria kiireettömästi ja hyvin pureskellen. Vältä juomista syömisen yhteydessä, sillä se heikentää vatsahappojen toimintaa. Nauti ruuastasi!

Soulfood Nutrition Ravintoneuvonta - 5 tapaa vähentää tulehdusta

Anna kehollesi laadukas omega-3 rasvahappolisä

Nykyruokavaliomme lisää kehomme omega-3 ja omega-6 -rasvahappojen epätasapainoa lisäten omega-6-rasvahappojen määrää suhteessa omega-3:seen. Valtaosalla länsimaisista ihmisistä tasapaino on vinksallaan. Vaikka kumpaakin rasvahappoa tarvitaan, tämä epätasapaino johtaa kehon hiljaiseen tulehdustilaan. Siksi on tärkeää lisätä omaan ruokavalioonsa laadukas omega-3-rasvahappojen lähde vähentämään tätä tulehdusta. Mikäli mietit vain yhden lisäravinteen hankkimista, sanoisin, että hanki mieluiten tämä! Kiinnitä huomiota markkinoilla olevien tuotteiden laatuun ja kysy tarvittaessa apua ammattilaiselta oikean tuotteen valitsemisessa. Pyri myös syömään puhdasta ja villinä kasvanutta kalaa, mikäli mahdollista. Myös pähkinöistä ja siemenistä saat hyviä rasvahappoja.

Nuku hyvin
Tiedän oman lähipiirin univaikuksia nähneenä, että tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Usein univaikeudet johtuvat stressistä, joten mikäli näin on sinun kohdallasi, lue myös seuraava kohta. Unen puute lisää elimistön stressitilaa lisäten kortisoli-hormonin eritystaä ja näin ollen tulehdusta kehossa sekä kuonaannuttaa elimistöä ja soluja (unen aikana elimistö puhdistaa itseään). Myös vastustuskyky heikentyy sekä riski syödä seuraavan päivän aikana epäterveellisiä ja kehoa kuormittavia ruokia lisääntyy.

Omaa untaan voi pyrkiä parantamaan mm. erilaisilla yrttivalmisteilla, mutta myös syömällä säännöllisesti ja ravitsevaa ruokaa. Unen laatu usein paranee, kun tehdään oikeanlaisia muutoksia ruokavalioon ja elintapoihin. Kannattaa lukea Biohakkereiden Uni-kirja, joka on mahtava tietopaketti unen päivittämisestä. Pääset kirjaan tästä.

Soulfood Nutrition Ravintoneuvonta - Imagery by Sash Photography
Image by Sash Photography http://sashphotography.com

Pyri vaikuttamaan stressin määrään
Omasta kokemuksestamme tiedämme kaikki, että tämäkin on ajoittain hankalaa ja mahdottomaltakin tuntuvaa. Kuitenkin se on tärkein (vaikkakin tässä viimeisenä mainittu) tekijä kehomme kuormitustilan ja tulehduksen laskemisessa sekä puhdistumisen edistämisessä. Stressi lisää kortisolin tuotantoa kehossa ja vaikuttaa näin mm. rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan sekä muuhun hormonitoimintaamme altistaen huonolle unenlaadulle, unettomuudelle, huonoille ruokatottumuksille, piristeiden käytölle sekä negatiiviseen ajattelukierteeseen. Nämä kaikki lisäävät tulehdusta ja kroonisten sairauksien syntyä kehossa. Pyri siis löytämään itsellesi sopivat keinot stressin purkamiseen: voitko vaikuttaa omaan työtilanteeseesi tai perhetilanteeseesi? Pystytkö liikkumalla ja urheilemalla (kohtuudella) tasapainottamaan stressitilaasi? Tee asioita, joista nautit ja pyri pitämään iloa ja naurua elämässäsi. Rentoudu hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa ja pyri käsittelemään asiat, jotka painavat mieltäsi. Näin pystyt paremmin noudattamaan myös muita edellä mainittuja kohtia.

Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun oman kehosi tasapainottamisessa, vaikka vain yhdeksi päiväksi (joka voi innostuttuasi lisääntyä useammaksi!). Jos tarvitset apua, tsemppiä tai syvällisempää ohjelmaa itsellesi, ota minuun yhteyttä – autan Sinua mielelläni!

*Esimerkiksi Puhdistamon viherjauhe on mielestäni hyvä ja helppo tapa tuoda vihreyttä ja vitamiineja ruokavalioon. Totuttele ensin pienellä määrällä vähitellen lisäten. 
**Pascoe PH Balance-emäsjauhe emäksisöi elimistöä ja vähentää liiallista happamuutta

Leave a Reply